Unga lyssnar mer på radio

I den yngsta åldersgruppen, 9-19 år, verkar nedgången för radiolyssnandet ha brutits. För ett år sedan lyssnade 61,2 procent i gruppen på radio en genomsnittlig dag. I den senaste mätningen från TNS Sifo är siffran 64,7 procent. En uppgång med 3,5 procentenheter alltså. Även lyssnartiden i åldersgruppen stiger – från 42 till 47 minuter om dagen.

Totalt lyssnar 71,4 procent av befolkningen på radio under en dag. Det är exakt samma siffra som för ett år sedan och en tiondels procentenhet lägre än i den förra undersökningen.

Sveriges Radios dagliga räckvidd är 47,7 procent, vilket är ungefär samma nivå som för ett år sedan och i förra mätningen.

Reklamradions dagliga räckvidd har sedan två år tillbaka legat under 30 procent. I den nya undersökningen ligger reklamradion på exakt samma nivå – 28,2 procent – som i förra mätningen men en halv procentenhet lägre än för ett år sedan. Närradion har minskat i varje mätning det senaste året – från 2,8 till 2,2 procent.

Räknat i andel av lyssnartiden står Sveriges Radio för 68,9 procent och reklamradion för 25,1 procent.

Sveriges Radio kan notera en liten framgång för P2, som med 1,9 procent når sin högsta dagliga räckvidd sedan 2006. P3 stiger till 11,4 procent, upp 0,4 procentenhet på ett år och 1,1 procentenhet sedan förra mätningen. Det är den bästa lyssnarsiffran för P3 sedan 2009. Dessutom är det första gången sedan 2003 som P3 är större än Rix FM. P4 har 29,9 procent och faller därmed under 30 procent för första gången på fyra år. P1 hamnar på 12,3 procent, bara en tiondel bättre än för ett år sedan.

På den kommersiella sidan är det fortsatt jämnt mellan huvudkonkurrenterna Rix FM, som behåller ledningen med 11,3 procent (0,2 mindre än i förra mätningen och för ett år sedan), och Mix Megapol med 10,7 (minus 0,1 sedan förra mätningen och plus 0,5 sedan mätningen för ett år sedan).

NRJ verkar vara i en framgångsperiod och stiger från 2,4 till 3 procent, den högsta dagliga räckvidden sedan 2006. Bandit är kvar på 3,2 procent (minus 0,7 på ett år) och Rockklassiker minskar 0,2 procentenhet till 3,6 procent (plus 0,4 på ett år).

MTG Radios totala räckvidd är kvar på 16,9 procent och nedgången ser däremed ut att ha avstannat. Konkurrenten SBS Radio, som nådde rekordresultatet 16 procent i förra mätningen, går ned något till 15,8 procent.

2009-12009-22009-32009-42010-12010-22010-32010-42011-12011-22011-32011-42012-12012-2
75,473,876,675,675,274,774,072,972,871,571,071,671,571,4Radio totalt
47,746,848,749,249,248,947,548,648,347,846,948,047,547,7Sveriges Radio totalt
32,831,133,331,530,930,430,929,229,728,728,728,528,228,2Privat lokalradio totalt
2,93,33,13,33,02,93,02,92,32,82,72,62,52,2Närradio totalt
11,911,312,412,912,512,211,712,912,212,212,213,112,612,3SR P1
1,61,41,71,81,71,61,51,61,51,61,71,51,61,9SR P2
10,110,411,411,310,510,810,710,910,911,010,610,710,311,4SR P3
31,330,631,131,732,232,230,631,031,230,930,030,630,229,9SR P4
9,010,310,59,49,79,79,69,99,610,210,310,110,810,7Mix Megapol
1,91,92,22,32,12,22,32,52,52,62,92,72,43,0NRJ
17,413,414,314,013,613,113,212,212,711,511,211,511,511,3RIx FM
3,62,83,32,82,92,62,3Lugna Favoriter
3,12,93,53,43,33,43,44,64,53,93,93,83,23,2Bandit Rock
0,92,13,43,63,23,43,63,53,53,23,84,03,83,6Rockklassiker
0,30,30,40,50,30,4Favorit
24,219,921,920,820,319,619,918,819,317,717,717,916,916,9MTG Radio
13,115,416,314,814,715,215,214,914,615,015,415,316,015,8SBS Radio

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share