Sveriges Radio utökar ledningen

Radiolyssningen minskar och både Sveriges Radio och reklamradion går ned något i den senaste lyssnarmätningen från TNS SIFO.

På ett års sikt har radiolyssningen dock ökat med nästan en procentenhet till 74,7 procent. Sveriges Radio har vuxit märkbart, från 46,8 procent i daglig räckvidd till 48,9 procent. Samtidigt har reklamradion minskat, från 31,1 till 30,4 procent. Det gör att gapet mellan SR och reklamradion har vuxit från 15,7 till 18,5 procentenheter på ett år.

P4 har förstärkts det senaste året och har nu en daglig räckvidd på 32,2 procent, vilket är samma siffra som i förra mätningen. Även P1, P2 och P3 har stigit något sedan förra året.

På den kommersiella sidan minskar Rix FM till 13,1 procent. Huvudkonkurrenten Mix Megapol är kvar på 9,7 procent – 0,6 procentenhet lägre än för ett år sedan.

De två rocknätverken Bandit Rock och Rockklassikr är nu jämstarka med 3,4 procent i daglig räckvidd.

2009-12009-22009-32009-42010-12010-22010-32010-4 
75,473,876,675,675,274,774,0Radio totalt
47,746,848,749,249,248,947,5Sveriges Radio totalt
32,831,133,331,530,930,430,9Privat lokalradio totalt
2,93,33,13,33,02,93,0Närradio totalt
11,911,312,412,912,512,211,7SR P1
1,61,41,71,81,71,61,5SR P2
10,110,411,411,310,510,810,7SR P3
31,330,631,131,732,232,230,6SR P4
9,010,310,59,49,79,79,6Mix Megapol
1,91,92,22,32,12,22,3NRJ
17,413,414,314,013,613,113,2RIx FM
3,62,83,32,82,92,62,3Lugna Favoriter
3,12,93,53,43,33,43,4Bandit Rock
0,92,13,43,63,23,43,6Rockklassiker
0,30,30,40,50,30,4Favorit
24,219,921,920,820,319,619,9MTG Radio
13,115,416,314,814,715,215,2SBS Radio
Share