Tillverkare enas om logotyp för smart radio

16 elektroniktillverkare, butikskedjan John Lewis och teknikbolaget Frontier Smart Technlogies har enats om en gemensam logotyp för smarta radiomottagare. Apparater som kan ta emot radio via FM, DAB+ och internet kommer i framtiden att märkas med ”Smart Radio”. Dessutom ska bolagen arbeta för att öka kännedomen om smart radio.

Smart radio är idag vanligast i digitala bilradioapparater och innebär att mottagaren växlar från exempelvis FM till internet när FM-signalen blir för svag för en viss station. Tekniken gör det möjligt att uppdatera kanallistor via internet och ger tillgång till poddar och musikstreaming. Dessutom kan programvaran i mottagaren uppdateras via internet.

Frontier Silicon, som är marknadsledande när det gäller att producera mottagarmoduler för DAB+ och internetradio, skriver i ett pressmeddelande att logotypen kommer att synas på konsumentprodukter senare i år.

De övriga bolagen som är med i projektet är Blaupunkt, Dual, Grundig, Hama, JVC Kenwood, Lemega, Lenco, Majority, Medion, Philips, Pure, Roberts Radio, Ruark Audio, Sonoro, Technisat, Teufel, TT Micro och John Lewis.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share