De titelomslag som Sveriges Radio har tagit fram till sina program och poddar har nominerats till Svenska Designpriset i kategorierna grafisk identitet och posterdesign.
”För att hjälpa publiken att hitta rätt innehåll gestaltas ämne och tonalitet noga, med en tydlig budskapshierarki. Tydligt och enkelt avläst i små föromat, välarbetat och innehållsrikt i större” skriver juryn i sin motivering.
Titelomslagen har utformats av Sveriges Radios egen inhousebyrå, som leds av Åsa Kellner och med Fredrik Gustafson som grafisk formgivare, i samarbete med illustratörerna Bo Lundberg och Henrietta Nyvang. Rörliga versioner av omslagen har gjorts av Thomas Sellin och ljuddesigner var Mikael Ekblom. Andra som har varit inblandade är Louise Hjärne Montereale (produktionsledare), Karin Peterson (creative director), Daniel Stigefelt (fotograf) samt projektledarna Susanna Mörner, Nor Toma och Olof Heijer.
Svenska Designpriset delas ut 19 oktober i Stockholm