78 procent av Sveriges befolkning har förtroende för Sveriges Radio, enligt den årliga Förtroendebarometern från Medieakademin och Göteborgs Universitet. Det gör att Sveriges Radio behåller sin förstaplats i mätningen.
I den förra undersökningen, som presenterades så sent som i november, hade 77 procent förtroende för Sveriges Radio. Sedan 2002 har förtroende för Sveriges Radio vuxit med hela 16 procentenheter. Noterbart är även att förtroendet är så högt som 81 procent i den yngsta åldersgruppen 16-29 år.
”Vi är naturligtvis glada och stolta för Sveriges Radios del, men framförallt vill vi understryka hur positivt och viktigt detta är för svensk demokrati” säger SR-s VD Mats Svegfors och vice VD Cilla Benkö i ett pressmeddelande.
”Det är vår förhoppning att hela det politiska samhället ska inse den demokratiska tillgång som ligger i ett stort förtroende för de centrala medieinstitutionerna” fortsätter Svegfors och Benkö.
De övriga medieföretagen i mätningen är SVT med 74 procent (74 procent förra året), Dagens Nyheter 50 procent (50), TV4 37 procent (36), Aftonbladet 15 procent (13) och TV3 med 15 procent (14).
Förtroendebarometern genomfördes av TNS Sifo och bygger på 1 017 nätenkäter under perioden 8-14 februari. Läs mer om undersökningen i Medieakademins PDF-fil.