Sverige och Japan är de länder där det satsas minst på radioreklam, enligt en rapport från den brittiska mediemyndigheten Ofcom.
I både Sverige och Japan står radion för bara 3 procent av reklaminvesteringarna. Det kan jämföras ett genomsnitt på 7 procent i de 17 redovisade länderna. I Kanada tar radion hela 13 procent av reklamintäkterna.
I rapporten framgår också att den internationella radiobranschens inkomster steg med 5 procent förra året. Reklamintäkterna ökade med 5,7 procent, TV-licenser och statsbidrag med 1,2 procent och prenumerationsintäkter för betalradio med 13,3 procent. 68 procent av radions intäkter kom från reklam och 26 procent från TV-licenser och statsbidrag. I Sverige var motsvarande andelar 18 procent respektive 81 procent.
När det gäller inkomst per capita ligger Sverige bra till, tack vare TV-licensen. 36 pund per år och invånare går till radion, vilket är dubbelt så mycket som i Storbritannien. Bara USA-s radiobransch har större inkomst per capita – 39 pund per år.
Läs hela rapporten här (PDF).