Bauers nya Stockholms-station Svensk Pop blir annorlunda, levande och i stort sett utan avbrott för reklam. Det säger programchefen Thomas Hansen i en intervju med Radionytt.
MTG hade ju en station med svensk musik på samma frekvens 2002-2008. Ser marknadssituationen annorlunda nu och vad tror du att Bauer kan göra bättre?
Det har hänt mycket med svensk musik under de senaste tio åren. Då var det mest töntstämplad schlager och svenska låtar funkade inte på listorna. Nu är det svenska popklimatet ett helt annat. Dessutom har hela mediavärlden gått in i en digital transformation, och med Svensk Pop har vi en uttalad digital strategi även om vi förstås också hoppas på bra utveckling på FM i Stockholm.
Vilka årtionden kommer att ingå i musikformatet och hur stor andel ny musik blir det?
Huvuddelen är från 90-talet och framåt, och ungefär hälften är ny och aktuell musik. Det är också en skillnad mot Svenska Favoriter som mest spelade gammal musik. Svensk Pop ska vara en levande station som också lyfter fram framtidens svenska artister. Vi ser att Sveriges Radio i dag satsar mer resurser än kommersiell radio på musikresearch och P3 och P4 spelar mer och mer internationell hitmusik. Public service lanserar digitala musikkanaler som förefaller vara utformade för att konkurrera med kommersiell radio. Vi tror att det finns ett större hål än någonsin på radiomarknaden för en satsning på svensk musik, och det kommer att vara en betydligt bredare musikblandning än vad man är van vid inom kommersiell radio. Det blir allt från Petter till Helen Sjöholm.
Vilken är målgruppen och vilka stationer ser ni som främsta konkurrenter?
Målgruppen är 25-44 år. På en klassisk formatkarta skulle Lugna Favoriter bli den mest uppenbara motståndaren, men jag tror faktiskt att det är P4 som blir den närmaste konkurrenten. Inte världens lättaste match med tanke på deras resurser men med Svensk Pop har vi ett riktigt bra erbjudande.
Vilka på Bauer kommer att arbeta med stationen?
Jag är programchef, Rickard Keilor musikchef, och så har vi stöd från marknads- och sociala medier-avdelningarna. Dessutom kommer vi att jobba nära försäljningsavdelningen och creative sales eftersom vi med Svensk Pop utvecklar en helt ny annonslösning. Det blir i stort sett inga reklambreak.
Kan du avslöja fler programledare än Veronica Maggio?
Vi presenterar tablån närmare inför den 12 maj när vi startar allt redaktionellt innehåll. Men vi kommer absolut att dra nytta av det faktum att svenska artister är tillgängliga för oss på ett helt annat sätt än de internationella stjärnorna. Vi har också gjort rekryteringar, både internt och från SR och MTG.
Hur har ni tänkt kring imaging?
Stationens sound är inte riktigt det traditionellt kommersiella. Det är mer enkelt och avskalat. Vi har till exempel gjort ett instrumentalt jingelpaket som bygger på nationalsången, och vi håller oss ifrån coola röster och swisch och swosch. Jingelpaketet är producerat av Peo Häggström och resten av imagingpaketet är gjort internt av Marcel Robé.
Kan du säga något om marknadsföringen?
Eftersom Svensk Pop är en digital angelägenhet kommer vi att ge den stort utrymme på alla våra stationer, vilket förstås i sig är en helt fantastisk marknadsföring. Vi kommer även att göra extern marknadsföring lite längre fram.