Svag nedgång för radioreklamen

Mediebyråernas förmedling av radioreklam gick ned med 4 procent under mars, enligt Mediebyråbarometern.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 29,6 miljoner kronor under mars. Det betyder att försäljningen har gått ned med 4 procent sedan mars 2009.

Under årets första kvartal förmedlade mediebyråerna radioreklam för 68,7 miljoner kronor, vilket är 2 procent mer än motsvarande period 2009.

Mediebyråernas totala förmedling gick upp med 4,5 procent i mars och med 4,1 procent under första kvartalet. Bäst gick det för kvällspressen, som ökade med 23 procent.

”Det är en liten ökning, men det som känns extra positivt är att den generella ökningen nu sakta men säkert börjar kännas stabil. Det är också roligt att internet och sök fortsätter att växa. Under första kvartalet har både internet och sök ökat mer än 20 procent” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam redovisas nedan. 2010 visas med grönt, 2009 med gult, 2008 med rött och 2007 med blått.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share