I många år har Global-kanalen Heart varit störst på den brittiska reklamradiomarknaden. Men i den senaste mätningen från Rajar är Bauer-ägda Greatest Hits Radio större än Heart.
Greatest Hits Radio rekryterade tidigare i år BBC Radio 2:s förmiddagspresentatör Ken Bruce, som började sända på Greatest Hits Radio i april. Dessutom har Greatest Hits Radio fått fler FM-frekvenser. Det har givit effekt. Sedan förra året har stationens marknadsandel stigit från 3,2 till 5,6 procent. Den nya förmiddagsshowen med Ken Bruce når i den senaste mätningen 3,7 miljoner lyssnare i veckan.
Störst av alla kanaler är fortfarande BBC Radio 2, som har en marknadsandel på 13,1 procent. Det är en liten återhämtning sedan förra mätningen, i vilken kanalen drabbades av Ken Bruces övergång till Greatest Hits Radio, men fortfarande lägre än för ett år sedan då andelen var 16,1 procent.
Den kommersiella radion har de senaste åren varit större än BBC i Storbritannien och har i den aktuella mätningen 54,1 procent av lyssnandet medan BBC har 43,8 procent.
DAB är den största plattformen för radio i Storbritannien med en andel på 42,3 procent av lyssnandet. Det är två procentenheter mer än siffran för första kvartalet 2023. Internetbaserad radio står för totalt 24,2 procent. I det ingår smarta högtalare med 13,8 procent och webb/app med 10,4 procent.