Storbritannien: Färre regler för reklamradion

Den brittiska regeringen publicerade på måndagen ett förslag till hur reklamradion ska regleras i framtiden.

Bland annat tas innehållsreglerna bort för alla stationer utom de som sänder rikstäckande på FM och mellanvåg. Det betyder att stationer kan byta programinriktning eller musikformat utan att först söka tillstånd från mediemyndigheten Ofcom. Lokal produktion krävs inte för att ha ett tillstånd. Däremot behålls kraven på att sända nationella och lokala nyheter, väder och trafikinformation. Hur detta ska utformas för helt digitala stationer är dock inte klart.

En annan förändring är att utländska radiostationer ska få sända på DAB i Storbritannien. Först öppnas för irländsk radio och i ett andra steg även för stationer från övriga EU-länder.

Lokala stationer som vill sluta sända analogt innan tilståndsperioden är slut ska kunna göra det utan att tillståndet utlyses på nytt.

”När radion närmar sig en övergång till digitalradio måste vi ge dem frihet att förändras och konkurrera med internetradio. Genom att ta bort de här onödiga hindren kommer kommersiella radiostationer få frihet och flexibilitet att anpassa sig till sin lokala publik och ge lyssnarna mer valfrihet” säger Matt Hancock, som är minister för digitala frågor.

Flera av punkterna i regeringens förslag kräver lagändringar, som ska genomföras före nästa tillståndsperiod som inleds 2022. En del annat kan dock införas snabbare i form av regländringar hos mediemyndigheten Ofcom.

Mer:
Commercial radio deregulation consultation: Government response (PDF)

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share