Stefan Möller omvald som ordförande för AER

stefanmollertwitter

Stefan Möller blir kvar som ordförande för den europeiska reklamradioroganisationen AER i ytterligare två år. Det beslutades vid AER-s årsmöte i Bryssel i veckan.

Tre vice ordföranden valdes också. Marianne Bugge Zederkof från Danmark sitter kvar, liksom Matt Payton från Storbritannien. Ny vice ordförande blir Fredrik Stucki från Schweiz.

Det finns flera frågor som AER arbetar med just nu. Det gäller bland annat reklamregler, upphovsrätt och frekvensutrymme.

”Vi har ett ganska nytt EU-parlament med mycket lagstiftning på gång. Det är viktigt att vara aktiv i Bryssel och ha en dialog med beslutsfattarna. Det gäller bland annat allt som har med reklam att göra. Politikerna och beslutsfattarna tror att man kan behandla alla reklammedier på samma sätt, men radion är annorlunda. Det finns lagtexter när det gäller vad som ska nämnas i marknadsföring av läkemedel, energi och så vidare. Men radion är ett linjärt medium. Lägger man till information blir reklamspotten längre och den lagstiftade informationen kan därför bli längre än själva reklammeddelandet. Dessutom har många länder en gräns för hur mycket reklam man får sända per timmer eller dygn” säger Stefan Möller, som nu inleder sin tredje period som AER-ordförande.

I delar av Europa digitaliseras den marksända radion. Samtidigt är behovet av spektrum stort hos telekombolagen. Det skapar konflikter om frekvensutrymmet.

”Telekombolagen vill ha spektrum och driver sin sak aggressivt. Men radion i Europa digitaliseras och utrymme måste reserveras också åt oss. Om vi inte är aktiva så kan det plötsligt saknas plats för radion” säger Stefan Möller.

I flera länder blockerar radiobolagen webblyssning från utlandet, så kallad geoblockering, för att få ned kostnaderna för upphovsrättsskyddad musik. AER vill slippa sådana begränsningar genom att skriva om avtalen med upphovsrättsorganisationerna.

”Vi har en massa diskussion om geoblockering inom branschen. Radiobolagen vill inte blockera. Ett bra exempel på en lösning finns i Finland, där vi enligt avtalen inte behöver betala för lyssning från utlandet så länge den är i marginell omfattning. Det är viktigt för att finländare ska kunna ta del av sin radio även när de befinner sig på resa utomlands” säger Stefan Möller.

Stefan Möller säger att han har märkt av en ny optimism inom den europeiska reklamradiobranschen.

”På det hela verkar det väldigt ”soligt” för radion just nu. Det går framåt och ekonomin blir allt bättre” säger Stefan Möller. Det gäller bland annat Stefan Möllers hemland Finland, där reklamradion slår rekord både i lyssning och intäkter.

AER består framförallt av nationella organisationer för reklamradio, men även enskilda radiobolag. I Sverige är Bauer Media medlem, men däremot inte MTG.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share