Star FM hade en daglig räckvidd på 3,9 procent under vecka 31. Det visar den första PPM-mätningen från Kantar Sifo efter den stora frekvensomläggningen 1 augusti, då Nordic Entertainments oldieskanal blev nästan rikstäckande. Star FM är därmed redan efter fem dagar Sveriges sjunde största radiostation.
Även de andra kommersiella radiostationerna ökar. Mix Megapol stiger från 11,9 till 14,7 procent, NRJ från 7,0 till 7,9, Rix FM från 10,0 till 11,3 och Rockklassiker från 1,9 till 2,8 procent. Det är dock svårt att avgöra om ökningarna för dessa beror på bättre sändningsnät eller på ett allmänt ökande lyssnande i augusti, eftersom även Sveriges Radio ökar sin lyssning.
Den första mätningen som visar en hel vecka med de nya reklamradiofrekvenserna publiceras på måndag.
Station | 2018-V31 | 2018-V30 | 2018-V29 | 2018-V28 |
---|---|---|---|---|
Radio Total | 68,6 | 65,0 | 66,3 | 66,6 |
Sveriges Radio | 53,7 | 51,2 | 52,5 | 51,7 |
Kommersiell radio | 33,9 | 30,0 | 31,2 | 31,1 |
Bauer Media | 23,4 | 19,9 | 21,2 | 20,6 |
Nordic Entertainment | 17,6 | 14,9 | 14,9 | 15,5 |
SR P1 | 15,1 | 15,9 | 16,3 | 15,4 |
SR P2 | 2,0 | 2,5 | 2,3 | 2,1 |
SR P3 | 9,8 | 9,8 | 10,2 | 9,2 |
SR P4 | 40,0 | 36,0 | 36,8 | 38,1 |
Mix Megapol | 14,7 | 11,9 | 13,0 | 13,6 |
Rix FM | 11,3 | 10,0 | 10,1 | 10,5 |
NRJ | 7,9 | 7,0 | 7,7 | 6,1 |
Star FM | 3,9 | |||
Rockklassiker | 2,8 | 1,9 | 2,1 | 2,0 |
Sifforna redovisar daglig räckvidd.