Stabilt poddlyssnande

Grafik: Mediavision.

Poddlyssnandet i Sverige är stabilt, konstaterar Mediavision i en analys av siffrorna för första kvartalet 2022.

51 procent av befolkningen (15-74 år) lyssnar på en podd varje vecka, vilket är i nivå med för ett år sedan. Det motsvarar 3,8 miljoner personer. En tredjedel av dessa lyssnar varje dag. I målgruppen 15-34 nås 66 procent av poddar varje vecka.

Mediavision skriver också att bara 1 procent av hushållens totala medieutgifter läggs på poddar, vilket är mycket mindre än musikstreaming (10 procent) och ljudböcker (5 procent).

”Podcasts har på kort tid blivit mycket uppskattat bland lyssnare i Sverige. Att drygt hälften av befolkningen lyssnar på podcasts en genomsnittlig vecka är en god grund också för en växande annonsmarknad. Till skillnad från andra streamingmedier tycks det dock ännu långt till en betalmarknad. Detta kommer att ha betydelse för det framtida innehållet, men sannolikt också för vilka aktörer som kommer att vara tongivande” säger Mediavisions VD Marie Nilsson.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share