Rapporten från Myndigheten för radio och TV bekräftar att Sveriges Radio inte påverkar marknaden oproportionerligt. Det säger Sveriges Radios VD Cilla Benkö i ett uttalande.
”MRTV-s marknadsanalys bekräftar det vi sagt hela tiden – utifrån det uppdrag vi har påverkar inte Sveriges Radio marknaden oproportionerligt. MRTV konstaterar i rapporten att public service inte hindrar aktörer från att etablera, driva och utveckla sina medieverksamheter” säger Cilla Benkö, som vill se ett större samarbete mellan medierna i Sverige för att möta den internationella konkurrensen från företag som Google, Facebook, Youtube och Netflix.
”Det viktiga nu är att vi inom ramen för vår branschorganisation Utgivarna, som faktiskt är ett unikt samarbete i Europa, fortsätter dialogen om hur vi, det vill säga Sveriges Radio, SVT och UR, tillsammans med våra kommersielal kollegor kan stärka de svenska medierna i förhållande till den globala konkurrensen om den svenska publiken” säger Cilla Benkö.
Bauer Media Groups VD Staffan Rosell är däremot inte nöjd med vad myndigheten har kommit fram till.
”Vi beklagar att rapporten har en så snäv utgångspunkt. Istället för en bred och förutsättningslös utredning av hur public service påverkar mediemarknaden utgår man ifrån public service-bolagens ”givna uppdrag”. Då är det inte särskilt överraskande att man kommer fram till att public service inte påverkar konkurrerande aktörer” säger Staffan Rosell.
Staffan Rosell påpekar att Sveriges Radio dominerar radiomarknaden i Sverige.
”Det är uppenbart att Sveriges Radio har en helt avgörande roll för kommersiella radioaktörers möjligheter att verka. Deras dominerande ställning borde mana till eftertanke när man använder licenspengar för att konkurrera med företag vars existens är helt beroende av radiolyssnande” säger Staffan Rosell.
Under utredningens gång har Bauer Media och andra branschaktörer fått inkomma med yttranden. Bauer ansåg i sitt yttrande att Sveriges Radio, och framförallt P3, utvecklats mer och mer i en kommersiell riktning.
”Vi lät göra en analys av innehållet i sändningarna i P3, Mix Megapol och NRJ. Jämförelsen visade att P3 i många avseenden gör det som de kommersiella aktörerna redan gör. Uppfattningen att P3 är en kanal som framförallt ger utrymme för smalare och mer okänd musik, för samtal och diskussioner, för journalistik, nyheter och dokumentärer stämmer inte. Dagens P3 spelar hitmusik och pratar om aktuella händelser på precis samma sätt som kommersiell radio gör. Att MRTV ”inte kunna finna belägg för påståenden om att SVT-s och SR-s programinnehåll blivit mer likt de kommersiella aktörerna” är således mycket egendomligt” avslutar Staffan Rosell.
Mer:
MRTV vill skärpa reglerna för förhandsprövning
Utveckling och påverkan i allmänhetens tjänst