Sveriges Radio lanserar idag en webbkampanj för ”Jag sommarpratar”, som ger lyssnarna möjlighet att spela in egna sommarprogram.
För att göra ett eget program krävs bara en vanlig dator med mikrofon. Programmen hamnar på sr.se/sommarpratar och kan även läggas ut på bloggar, Facebook och Twitter.
”Syftet med denna satsning är att tillmötesgå det stora intresset för programmet Sommar i P1 och inspirera den yngre målgruppen att utnyttja internets möjligheter till eget kreativt skapande. Vi vill tala om för den unga publiken att både datorn och mobilen är en radio. Förhoppningsvis kan vi med den här kampanjen kittla intresset för radio, låta alla spela in ljud och ge användarna en relation till radio” säger SR-s marknadschef Rebecka Ioannidis Lindberg.
Kampanjen kring ”Jag sommarpratar” pågår fram till 15 september och har gjorts i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors och webbyrån Rebenga. Den syns i form av en banner på sr.se och hörs i trailrar på P1, P3 och P4.