65 procent av befolkningen har mycket eller ganska stort förtroende för Sveriges Radio, enligt Förtroendebarometern från Medieakademin. Det gör SR till det medieföretag som har högst förtroende och siffran är identiskt med den i förra årets mätning.
Förtroendet för Sveriges Radio har legat stabilt sedan 2017, men under perioden 2012-2017 föll förtroendet med 14 procentenheter.
Tvåa bland medieföretagen hamnar SVT med 62 procent. Därefter är det ett långt gap till ”lokala tidningen” (47), Dagens Nyheter (45) och Svenska Dagbladet (41). Längre ned i statistiken finns TV4 (33), Aftonbladet (16), Expressen (14) och TV3 (10). Den kommersiella radion har inte mätts.
”I en tid när public service debatterats mer än på mycket länge och där förtroendefrågor stundvis stått i centrum för debatten är det noterbart att förtroendet för Sveriges Radio är stabilt även om det finns skillnader i förtroende mellan olika väljargrupper” säger Gabriel Byström, som är chef för VD-enheten på Sveriges Radio på Sveriges Radio-bloggen.
Uppdelat på partiernas sympatisörer har förtroendet minskat bland miljöpartister med nio procentenheter till 86 procent det senaste året, medan förtroendet har ökat bland kristdemokrater med tio procentenheter till 61 procent och bland sverigedemokrater med fyra procentenheter till 38 procent. Högst förtroende har SR bland liberaler (88 procent) och lägst bland sverigedemokrater (38).