Peter Blid blir i november ny chef för Sveriges Radios avdelning för publik- och omvärldsanalys. Han är nu seniorkonsult på undersökningsföretaget Novus.
”Genom rekryteringen av Peter Blid stärker vi nu vår kapacitet att följa och analysera publiken. Utvecklingen går allt snabbare, framförallt digitalt, och Peter har den kombination av erfarenhet av både mediebranschen och undersökningar vi behöver för att fortsätta utveckla Sveriges Radios utbud” säger Jan Petersson, som är direktör för enheten Analys och komminikation.
Peter Blid har på Novus samarbetat med Sveriges Radio i flera projekt och undersökningar.
”Det känns oerhört kul och inspirerande att ansluta till ett av de mest spännande medievarumärkena och en av landets viktigaste röster. Jag har stor förståelse för Sveriges Radios utmaningar, i synnerhet i det digitala landskapet, och tror att jag med min breda erfarenhet gällande konsumentbeteenden kan bidra med insikter som kan utveckla både utbud och varumärke” säger Peter Blid.
Innan han kom till Novus har Peter Blid arbetat på marknadsundersökningsföretagen Temo och Synovate samt mediebyråerna Carat och Vizeum. Han är utbildad på JMK.
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio.