Spotify gjorde en förlust på 75 miljoner euro under fjärde kvartalet 2022, vilket är bättre än vad bolaget hade förväntat. I förlusten ingår kostnader på 143 miljoner euro för personalneddragningar och ändringar i fastighetsbeståndet. Utan dessa engångskostnader hade resultatet blivt ett plus på 68 miljoner euro.
Antalet betalande användare ökade med 15 procent till 236 miljoner och det totala antalet användare steg med 23 procent till 602 miljoner. Tillskottet av 31 miljoner nya betalande användare är det största hittills för Spotify.
Omsättningen under kvartalet steg med 16 procent till 3,7 miljarder euro.
Spotifys inkomster från annonser ökade 12 procent med tillväxt i alla regioner. Annonsering i poddar hade en ”tvåsiffrig tillväxt” tack vare ökad annonsering i Spotifys Original-poddar, licensierade poddar och via Spotify Audience Network, som under kvartalet lanserades på ytterligare fem marknader – däribland Sverige.