Spotify visar ny mobildesign och vidareutvecklar verktyg för poddare

Illustration: Spotify

På Spotify-presentationen Stream On visades en ny mobildesign upp, liksom nya verktyg för poddare.

Den nya designen för Spotify på mobiler beskrivs som mer dynamisk, interaktiv och vertikal. I flödet blir det mer utrymme för videoklipp och avancerade rekommendationer som ska göra det enklare att hitta ny musik och poddar. En funktion för förhandslyssning införs. En annan nyhet är automatisk uppspelning av poddar, vilket innebär att poddar som tros passa lyssnaren spelas upp automatiskt.

Plattformen Spotify for Podcastsres har omarbetats med bättre tillgänglighet till funktioner som videopoddar, interaktiva avsnitt, prenumerationer och analysverktyg. Hostningtjänsten Megaphone, som nyligen anlitades av Netflix, integreras i plattformen.

Spotify har inlett ett samarbete med Patreon, vilket gör det möjligt för poddare att ta in direktinbetalningar från fans.

Spotify utökar satsningen på exklusiva poddar. En av nyheterna är The Riddler: Secrets in the Dark, som handlar om den senaste filmen i serien Batman Unburied. Det blir fler videopoddar och ett exklusivt samarbete om videopoddar inleds med Markiplier, som ska producera videoavsnitt av Distractable och Go! My Favorite Sports Team.

”När vi blickar framåt är vi otroligt glada över att växla upp vår ambition och erbjuda nya format till ännu fler kreatörer. Vi skapar större möjligheter än någonsin till ökad kreativitet och utforskande, samtidigt som vi främjar det personliga genom att tillhandahålla de bästa resurserna för support och interaktivitiet” säger Spotify-chefen Daniel Ek.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share