Spotify hade förra kvartalet 433 miljoner användare, vilket innebär en ökning på 19 procent på ett år. Antalet betalande användare ökade med 14 procent till 188 miljoner.
Omsättningen steg med 23 procent till 2,864 miljarder euro vilket är mer än förväntat. Samtidigt vändes en vinst på 12 miljoner euro till en förlust på 194 miljoner euro. Förlusten, som var större än prognosen, beror bland annat på en utökad personalstyrkan och att nedläggningen av produkten Car Thing kostade 33 miljoner euro. Även den högre dollarkursen har påverkat resultatet eftersom en stor del av utgifterna betalas i dollar.
Spotify tror att antalet användare kommer att nå 450 miljoner under tredje kvartalet, varav 194 miljoner betalande. Prognosen för omsättningen är 3 miljarder euro och förlusten beräknas bli 218 miljoner euro. 78 miljoner euro av förlusten beror på ändrade växelkurser.
När det gäller poddar så meddelar Spotify att 4,4 miljoner poddar nu finns på plattformen. Andelen användare som lyssnar på poddar har vuxit med ”ett betydande tvåsiffrigt” procenttal och den tid en genomsnittlig användare ägnar åt poddar har fortsatt öka. Under kvartalet släppte Spotify hundra nya exklusiva poddar, däribland Batman Unburied som nåddde förstaplatsen på flera viktiga marknader. Företaget köpte under kvartalet ljudboksplattformen Findaway och Sonantic, som erbjuder en tjänst som omvandlar text till ljud.