Spotify ”fjärde största radiostationen”

spotifythenewaudio

Spotifys gratistjänst har en veckoräckvidd på 18,1 procent i Sverige, visar en undersökning som TNS har gjort på uppdrag av Spotify i tio europeiska länder.

Undersökningen The New Audio, som har genomförts online, jämför Spotify Frees räckvidd med de kommersiella radiostationerna. Då hamnar Spotify som fyra efter Mix Megapol och Rix FM (som båda har 37,1 procent) och NRJ (23,4), men före Rockklassiker (11,7).

Medan den traditionella radion har flest lyssnare på morgonen och eftermiddagen har Spotify sin topp på kvällarna, visar mätningen också. Flest lyssnar på Spotify i regionerna Västerbotten, Gävleborg och Kronoberg.

Spotify försöker med undersökningen locka annonsörer att komplettera investeringar i kommersiell radio med reklam på Spotify. Genom att kombinera Mix Megapol eller Rix FM med Spotify kan annonsörer nå totalt 48 procent av befolkningen, varav 9 procent är överlappande mellan radio och streamingtjänsten.

Spotify har även mätt hur uppmärksamma lyssnare är när de använder Spotify jämfört med när de lyssnar på reklamradio. Spotify får en uppmärksamhetsnivå på 36 procent, vilket är mer än de bäst placerade kommersiella stationerna The Voice (22), NRJ (21) och Mix Megapol (18).

Mer:
Ladda ned undersökningen här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share