Sponsrade program populärare än radioreklam

45 procent av lyssnarna har en positiv eller neutral uppfattning till traditionell radioreklam, enligt en undersökning som har gjorts av Carat Insight.

Lyssnarna är mer positiva till kreativa lösningar. 52 procent har en positiv eller neutral uppfattning till när företag sponsrar program och för tävlingar med vinster från företag är motsvarande siffra 62 procent.

”Vi är glada att vår satsning på creative sales har fått genomslag. Mix Megapol Jul är ett bra exempel på en kampanj som uppskattas av både annonsörer och lyssnare. Varje dag tävlar programledarna ut julklappar från kampanjens partners och dessutom skänker Mix Megapol 10 000 kronor dagligen till Barncancerfondens kampanj Give Hope i vinnarnas namn” säger SBS Discovery Radios försäljningsdirektör Andreas Timdahl.

Carat Insights undersökning visar också att över hälften av reklamradiolyssnarna tycker att reklamradio är det mest tillgängliga mediet. Ett annat resultat är att lyssnarna anser att reklamradio är bekvämare än Spotify och public service-radio.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share