Retro FM vill bli största reklamradion i Skåne

Robert Persson, VD för Nya Radio City.
Foto: Johan Lindström.

Malmö-baserade Mad Men Media var den stora överraskningen när de lokala reklamradiotillstånden såldes till högstbjudande i december.

Bolaget startades hösten 2012 av Robert Persson och Henrik Vibeck. Robert Persson, som är VD, började med kommersiell radio redan 1992, då City 107.0 startades sprungen ur SAF-s satsning, och drev därefter tillsammans med Henrik Vibeck kommersiell närradio i Skåne åt Bonnier Radio. Mattias Gustavsson, som startade reklamradiostationen Radio Alice och därefter arbetat på SBS (nuvarande Bauer), Teracom och Sveriges Radio, är numera också en av ägarna.

”Vi var ett Bonnier Radio-gäng som träffades och bestämde oss för att göra radio igen. Tre månader senare var vi igång med Retro FM. När förslaget och sedermera även beslutet om ny tillståndsperiod för reklamradion kom började vi förbereda ett bud och en strategi för de nationella tillstånden” säger Robert Persson, som är en av ägarna och grundarna till Mad Men Media – numera Nya Radio City.

Mad Men Media lyckades inte vinna något av de tre nationella tillstånden, som istället gick till Bauer Media (Mix Megapol), NRJ och Nordic Entertainment (Rix FM). I den följande auktionen av lokala tillstånd gick det bättre. Mad Men Media köpte åttaåriga tillstånd för 48,3 miljoner i Skåne, 32,3 miljoner i Göteborg och 8,3 miljoner i Stockholm.

Skåne-tillståndet användes till att flytta Retro FM från närradion till starkare sändare inom den kommersiella radion. Men för Stockholm och Göteborg var det inte längre aktuellt att starta Retro FM, berättar Robert Persson.

”I Stockholm finns det redan två oldiesstationer – Vinyl FM och Star FM – och i Göteborg är Star FM etablerat. Hade vi inte inlett samarbetet med Bauer hade vi startat en rockstation i Göteborg med namnet Rock FM” fortsätter Robert Persson.

I juli blev det klart att Bauer Media investerar i Mad Men Media, som nu har bytt namn till Nya Radio City. Tillstånden i Stockholm och Göteborg används för Bauer-formatet Rockklassiker. Dessutom utnyttjas Retros gamla närradiofrekvenser i Skåne till att återutsända Rockklassiker med lokala inslag i form av trafik, nyheter och väder. I övrigt omfattar samarbetet framförallt reklamförsäljning och att Retro FM finns med på Bauers digitala plattform Radioplay. Det redaktionella nnehållet i Retro FM produceras dock till hundra procent lokalt i Malmö. Det finns inte heller några planer på att slå ihop de två bolagens kontor i Malmö.

Musikformatet för Retro FM består fortfarande av pop- och rockoldies men har breddats något så att även nyare musik med typiska Retro-artister kan få plats i spellistan som består av mellan 1 000 och 1 200 titlar. Positioneringen har bytts från ”Hitsen från 60-, 70- och 80-talen” till ”Tidernas största hits” med nya jingelgrunder från brittiska Contraband Media.

”Vi har breddat vårt format från ”Hitsen från 60-, 70- och 80-talen” till ”Tidernas största hits”. Stationen ska ha ett varierat tempo med rock och pop som bas men med lugna och rytmiska inslag. Målet är att ha en rotation på musiken så att lyssnaren ska känna att musiken är varierad” säger Robert Persson.

Retro FM satsar även på lokala nyheter och lokala trafikrapporter, som också kommer att höras på Rockklassiker i Skåne. Lokala nyheter sänds redan i Stockholm och förhoppningen är att även Göteborgs-versionen ska få en lokal prägel.

”Målgruppen på Retro FM gillar vårt tilltal så vi vill inte bygga upp en stor morgonshow. Vi har istället en inriktning på musik blandat med trafik och nyheter på morgonen” säger Robert Persson som berättar att lyssnarna i djupintervjuer tycker att Retros trafikbevakning är lika bra som den på P4.

Programledare för morgonprogrammet är sedan några år tillbaka Hans Strandberg från P4 Kristianstad. 1 september anslöt även Fredrik Bojerud, med en bakgrund som programchef på Rockklassiker och dessförinnan Klassiska Hits.

Retro FM satsar på att inom två år bli den största kommersiella radiostationen i Skåne. Och de första lokala och regionala PPM-siffrorna ser väldigt bra ut, avslöjar Robert Persson.

”Vi vill vara Skånes största kommersiella station 2020, men vi vill gärna utmana redan under 2019. För det krävs att vi kommer upp i en daglig räckvidd på åtminstone 6 procent och siffrorna indikerar att vi inte är så långt borta faktiskt. Nu kan vi tack vare vår förbättrade distribution ta upp konkurrensen med Sveriges Radio och förhoppningen är att vi ska kunna jämna ut lyssningen mellan kommersiell radio och public service, vilket har skett internationellt vid denna typ av omläggningar. Vi hoppas att Retro FM blir ett tydligare alternativ för P4-lyssnarna i Skåne” säger Robert Persson.

Till skillnad från Bauer och Nordic Entertainment genomförde Retro ingen stor marknadsföringskampanj i samband med frekvensomläggningen 1 augusti. Istället väntar Retro med sina stora insatser tills att distributionen är fullt utbyggd.

”Vi väntar till att vi har byggt ut sändningsnätet helt. Vi har det här tillståndet i åtta år och vi ser detta som ett maratonlopp, inte ett hundrameters sprintlopp” säger Robert Persson.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share