1 augusti gick Malmö-baserade Retro FM över från närradion till den kommersiella radion. Det har givit en fördubbling av antalet veckolyssnare i Kantar Sifos PPM-mätning.
”När våra siffror mättas via de traditionella CATI-intervjuerna låg vi i runda tal på 130 00 till 150 000 veckolyssnare. CATI blir mer en kännedomsssiffra än en aktuell lyssnarsifra eftersom intervjuerna görs med hjälpt erinran. Därav trögheten i den typen av lyssnarsiffror. PPM-siffrorna är mycket mer direkta och aktuella” säger Robert Persson som är VD på Nya Radio City (tidigare Mad Men Media), som driver Retro FM.
”Efter två månader med PPM-mätning ser vi en stabilitet i lyssnandet på nivåer vi inte kunde nå med våra mindre sändare. Vi hade ett bra lyssnande redan innan, men som det ser ut just nu är det en fantastisk utveckling på lyssnarsidan. Vi fick indikationer på att vi var på rätt väg redan i våras när vi gjorde vår stora marknadsundersökning. I samband med vår nya distribution och mätsystem har vi nu börjat få kvitto på satsningarna” fortsätter Robert Persson.
Robert Persson ser även en positiv utveckling för Bauer Media-formatet Rockklassiker som Nya Radio City sänder i Stockholm, Göteborg och på fem närradiofrekvenser i Skåne.
”Jobbar vi hårt, är lyhörda och ger våra radiostationer den kärlek de förtjänar har vi en tydlig produkt som kan ta en ännu starkare position på marknaden, tack vare att även nordvästra Skåne numera kan lyssna på Rockklassiker” säger Robert Persson.
Lokala stationer som Retro FM ingår i Kantar Sifos PPM-mätning och Nya Radio City kan alltså följa lyssnarutvecklingen för sina stationer kontinuerligt. Men går det inte att se konkurrenternas siffror på lokal och regional nivå.
”Nu tycker jag att branschen borde kunna enas om att man även i de lokala och regionala PPM-mätningarna öppnas upp så att alla stationer visas. Jag menar att det skulle skapa en transparens som är positiv för hela branschen och även något som SR borde kunna ställa sig bakom. Vill de tvunget ha kvar en del CATI-mätningar kan de väl köpa dessa separat. Det hade varit positivt om vi hade fått ut fler PPM-mätare till större paneler – framförallt i storstadsregionerna som står för så stor del av befolkningen. Alternativet är att utveckla en app för mobila enheter och därmed få ett betydligt större antal medverkande i panelerna. Men jag vet att det finns utmaningar kring detta som är svåra att hitta enklare lösningar på” säger Robert Persson.
Retro FM har sedan starten i den kommersiella radion fått en ny grafisk profil och stationen finns numera även på Bauer Medias digitala plattform Radioplay.se.