Rekordsommar för reklamradion i Finland

stefanmollerFör första gången är reklamradion större än public service-radion i Finland. Under perioden maj till juli stod den kommersiella radion för 50,3 procent av lyssnandet, enligt den senaste undersökningen från Finnpanel. I juli var andelen uppe i 51,1 procent.

Det går också bra för reklamförsäljningen, som ökade med 11 procent i juli. Radions andel av reklamkakan under månaden var hela 11,5 procent, mer än dubbelt mot den normala.

Enligt Stefan Möller, som är chef för branschorganisationen Radio Media, är uppgången för reklamradion en effekt av år av investeringar i innehåll, tjänster och marknadsföring både på stationsnivå och på branschnivå.

”Den kommersiella radion har under många år utvecklat innehåll, tjänster och sin relation till lyssnarna. Många radiostationer och deras presentatörer är nu stjärnor och välkända varumärken som människor vill följa och lyssna till även under sommarsemestern. Tillväxten har varit stadig både på nationell och lokal nivå när det gäller såväl försäljning som lyssning” säger Stefan Möller.

Reklamradion i Finland hade sitt bästa år hittills 2014, med en försäljningstillväxt på 9,4 procent till 57,2 miljoner euro och en andel av reklamkakan på 5 procent. Det är mer än dubbelt så stor andel som den svenska reklamradion.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share