Rekordkvartal för radioreklamen

Radioreklamen fortsätter att öka och branschen hade i år sitt bästa andra kvartal hittills.

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) presenterade i dag siffrorna för andra kvartalet. De visar att reklammarknaden för sjätte kvartalet i rad växer, den här gången med knappt 6 procent. Det märktes dock en dämpning under försommaren. Totalt för första halvåret blev ökningen 7,2 procent, vilket är något lägre än IRM-s progonos på 7,7 procent.

”Att reklammarknadens tillväxt, trots dämpad konsumtion och ökad oro i omvärlden låg kvar på så höga nivåer även andra kvartalet vittnar om en stark underliggande tillväxt på marknaden” säger IRM-s VD Magnus Anshelm.

I pressmeddelandet avslöjas inte tillväxtsiffran för radion. Men radions andel av totalinvesteringarna stiger från 2,3 för andra kvartalet 2010 till 2,4 procent för motsvarande period i år. Det betyder att radioreklamen har haft en bättre utveckling än marknaden i stort.

Läs hela pressmeddelandet som PDF-fil här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share