Rekordår för radioreklamen

2011 blev det bästa året hittills för radioreklamen, som omsatte nästan 760 miljoner kronor. Det innebär en tillväxt på 72 miljoner kronor eller 10,5 procent.

”Radioreklamen har haft ett starkt år 2011 och ökade med tvåsiffrig tillväxt. Detta innebär att radioreklamen upplevde ett all time high under 2011 och förväntas stå väl rustad inför ett tuffare reklamår som 2012 innebär” säger Tobias Hedström på IRM.

Enligt årsstatistiken från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) växte den totala reklammarknaden med 4,2 procent förra året. Drygt 32 miljarder kronor investerades i reklam. Reklammarknaden har alltså inte riktigt nått upp till rekordåret 2008. Det märktes en avmattning under sista kvartalet, då tillväxten stannade på 1,2 procent och totalsumman blev 9 miljarder kronor.

Mer:
Pressmeddelande (PDF) här.

Share