Det blev nytt rekord för mediebyråerna förmedling av radioreklam i februari. Det visar statistik från branschorganisationen Sveriges Mediebyråer, som nu också redovisar förmedlingen av reklam i poddar.
Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade totalt med 7,3 procent. Men samtidigt gick det uppåt för ljudmedierna, som hade en ökning med totalt 31 procent. Radion ökade med 20,5 procent till 49,0 miljoner kronor och poddarna med 110 procent till 10,9 miljoner.
”Både radio och utomhus/trafikreklam nådde rekordhöga nivåer i februari. De båda mediekategorierna rapporterar hög efterfrågan och ljudmedia generellt ökade totalt med 31 procent. Den nyintroducerade kategorin, podcast, mer än dubblade investeringarna jämfört med samma period föregående år. Dock bör siffrorna fortsatt ses med viss försiktighet – men tveklöst är att podcast och ljudmedia växer snabbt” säger Benjamin Holmfred, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.