Rekord för mediebyråernas förmedling av radioreklam

Benjamin Holmfred. Foto: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 78,3 miljoner i oktober. Det är 2,8 procent mer än under oktober 2022 och dessutom nytt rekord för radion under oktober månad.

Samtidigt krympte den totala reklammarknaden med 0,9 procent, enligt Mediebyråbarometern som publiceras av Dagens Media.

”Oktober är den enskilt största, och därmed viktigaste, månaden för mediebyråerna sett till omsättning. Och medieinvesteringarna i oktober 2023 blev oväntat starka, trots lågkonjunktur och allmänt tuffa tider. Visserligen backade investeringarna något mot en stark jämförelsemånad, men nådde drygt 1,6 miljarder vilket är den femte högsta oktobernoteringen någonsin” säger Benjamin Holmfred, som är VD för Magna på Mediabrands Sweden och styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Under årets första tio månader har det förmedlats radioreklam för 534,3 miljoner kronor, vilket är 1,8 procent mer än under motsvarande månader förra året. Reklammarknaden har totalt krymt med 5,9 procent, vilket innebär att radion har klarat sig bättre än marknaden i stort.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share