Rekord för abonnerade ljudmedier

Grafik: Mediavision.

Svenska hushåll lade under första kvartalet i genomsnitt 170 kronor i månaden på ljudmedier. Det är 20 procent mer än motsvarande period förra året och nytt rekord, rapporterar Mediavision i en ny analys.

Tillväxten märks i alla de tre ljudmediekategoriena musik, ljudböcker och poddar. Musik dominerar fortfarande med ett genomsnitt på 100 kronor och månaden.

”Betalningsviljan för ljudmedier ökar i Sverige. Att dessutom alla ljudkategorier växer är ett styrkebesked från marknaden. Podcasts sticker ut särskilt, där antalet hushåll som betalar ökat kraftigt över de senaste åren” skriver Mediavisions analytiker Fredrik Liljeqvist i ett pressmeddelande.

Samtidigt som ljudmedierna ökar är utgifterna för video, text och gaming oförändrade eller minskar.

”Tillväxten för ljudmedier sticker ut även ”under ytan”. Utvecklingen drivs inte av nya abonnemangserbjudanden, utan snarare av en ökad efterfrågan och betalningsvilja hos konsumenterna. Det skiljer sig från till exempel videomarknaden, där billigare och delvis annonsfinansierade abonnemang är den främsta drivkraften. Den sammantagna ljudmarknaden är därmed fortsatt en marknad i tillväxt” fortsätter Fredrik Liljeqvist.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share