Reklamradion spelar in kampanjlåt

001radda_radion-img_6956

 

Programledare från Sveriges kommersiella radiostationer har spelat in en musikvideo, som en del av kampanjen för sänkta koncessionsavgifter.

Förra torsdagen tystnade reklamradion under en timme, i protest mot att regeringen inte har givit besked om sänkta koncessionsavgifter. Kampanjen fick 17 000 lyssnare att skicka mejl till statsministern och 21 000 har blivit medlemmar i Facebook-gruppen ”Rädda radion”.

Det senaste steget är en kampanjlåt, som hade radiopremiär under onsdag eftermiddag. På specialskrivna Vi ger dig våra röster hörs programledare från landets kommersiella radiostationer, med Titti Schultz (Rix FM), Adam Alsing (Mix Megapol), Josefin Crafoord (The Voice) och Roger Nordin (Rix FM) som några av solisterna. Även en musikvideo har producerats.

”Det här är en fullständigt unik händelse och en unik låt. Alla forna konkurrenter har gått samman för en enda gemensam sak. Nu väntar vi på svar från regeringen. Vi vill bara klara oss på samma villkor som alla andra och regeringen har lovat att åtgärda de hinder som finns. Varför händer ingenting?” säger SBS Radios VD Staffan Rosell.

”Vi är oerhört glada över hur väl kampanjen har fallit ut och över folks engagemang för den kommersiella radion. Nu efterlyser vi bara ett besked från regeringen. Tusentals människor har tillsammans med oss ställt frågan om vad som egentligen händer framöver, men vi får inga svar” säger MTG Radios VD Anna Berggren.

Ladda ned Vi ger dig våra röster här. Videon finns här.

Foto: Andreas Yannelos.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share