Radiostationerna betalade mindre till STIM

Upphovsrättsorganisationen STIM fick in mindre pengar från de svenska radiostationerna förra året. Det framgår av STIM-s årsredovisning.

Sveriges Radio betalade oförändrat 50,7 miljoner kronor, medan reklamradions musikersättning gick ned från 27,2 till 24,9 miljoner. Närradions summa föll från 3,4 till 2,8 miljoner.

I STIM-s årsredovisning visar det sig även att andelen svensk musik har ökat i radions utbud. 37 procent (+1) av musiken på Sveriges Radios kanaler var av STIM-anslutna upphovspersoner. Motsvarande siffra för reklamradion var 30 procent (+2) och på närradion 41 procent (+3).

De mest framgångsrika svenska låtarna utomlands var One Directions What Makes You Beautiful, Maroon 5-s One More Night, Aviciis Levels, Taylor Swifts We Are Never Getting Back Together och Kelly Clarksons What Doesn’t Kill You (Stronger).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share