Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade med 10,7 procent i januari. Detta samtidigt som den totala marknaden för förmedlad reklam föll med 13,7 procent under månaden. Det visar den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.
Bäst gick det för bioreklamen, som steg med 57,3 procent, och utomhus, som ökade med 11,2 procent. Därefter följer radion med en tillväxt på 10,7 procent. Alla övriga mediekategorier minskade. Kvällspressen drabbades av ett fall på hela 55 procent och fick sin sämsta januarisiffra någonsin.
”Medieinvesteringarna backade kraftigt under januari och uppvisade en negativ tillväxt om 13,7 procent. De medier som, återigen, klarade sig bäst var bio, utomhus/trafikreklam samt radio. Mediekategorin bio gjorde en mycket stark månad och uppvisade en positiv tillväxt om 57,3 procent. Samtliga övriga kategorier backade under årets första månad. Vi har under en tid sett att konjunkturen på mediemarknaden är på väg ned och januari blev inget undantag. Den största faktiska minskningen stod TV för med en negativ tillväxt om 17 procent, motsvarande 69 miljoner kronor. Detta kan vara året då annonsörerna på allvar flyttar pengar från linjär TV till digital rörlig bild. Priserna på TV höjs kraftigt i yngre målgrupper samtidigt som tittandet fortsätter att minska” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mer:
Mediebyråbarometern