Radioreklamen upp 55 procent i Danmark

Den danska reklamradion verkar vara på väg mot en återhämtning. Enligt statistik från organisationen DRRB steg mediebyråernas förmedling av radioreklam med hela 55 procent under första halvåret.

Ökningen kommer efter flera svåra år för den kommersiella radion i Danmark. SBS Radio halverade sin personalstyrka 2009 med hänvisning till fallande försäljningssiffror. Samma år lämnade Radio 100 FM tillbaka sin koncession för FM6-nätet, som stod oanvänt under första halvåret 2010.

Totalt steg mediebyråernas reklamförmedling med 13 procent under årets första sex månader. Radion är det medium som ökade mest, men även internet (50 procent) och TV (24 procent) hade bra tillväxtsiffror. Däremot fick dagstidningarna nöja sig med 5 procent mer i försäljning.

”DRRB välkomnar den positiva utvecklingen på annonsmarknaden, men jag förväntar mig inte att andra halvåret kommer att visa upp samma tillväxt med mindre än att konsumtionen kommer i gång. Däremot kommer det kommande folketingsvalet att påverka annonsmarknaden positivt” säger DRRB-s chef Bjørn Karsholt i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share