Radioreklamen upp 5 procent

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 18,8 miljoner kronor under december. Det är 5,4 procent mer än december 2009, enligt Mediebyråbarometern.

För helåret hamnar summan för radioreklamen på 344,8 miljoner kronor, 5,1 procent mer än 2009. Det gör radion till det traditionella medium som hade den lägsta tillväxten under 2010. Men radion klarade sig även bäst i reklamnedgången 2009 och har därför inte lika mycket att ta igen.

Mediebyråernas totala reklamförmedling blev 889,7 miljoner (+16,9 procent) under december. För hela 2010 blev summan 12,1 miljarder (+18,4 procent). Den bästa utvecklingen under året hade sök (+29,5), internet (+27,6), bio (+26,6) och kvällspress (+25,6).

”December månad innebar inga direkta överraskningar utan befäste bara trenden vi sett under hösten. På TV-marknaden har det i princip varit utsålt sedan i maj. Trots den situationen har kategorin TV en ökning om 23,5 procent, vilket hade kunnat vara än större om det funnits mer utrymme att sälja” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share