Radioreklamen upp 25,2 procent i oktober

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 78,4 miljoner kronor under oktober, vilket är 25,2 procent mer än under oktober 2021.

För året som helhet har radioreklamen ökat med 8,7 procent. Det är något bättre än marknaden i stort, som har vuxit med 7,2 procent. De enda mediekategorierna som har haft en bättre utveckling i år är fackpress, utomhus och online-video. Andra medier som ökade under oktober var TV och sociala medier.

”TV behåller sin attraktionskraft hos annonsörer och byråer trots minskat tittande. Det är tydligt att bred och hög räckvidd är viktigt för många annonsörer, vilket tillväxten inom utomhus/trafikreklam och radio också vittnar om” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Heart Mediebyrå, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share