Radioreklamen upp 12,6 procent i mars: ”Radio fortsätter att gå starkt”

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Radion var en av vinnarna på reklammarknaden i mars, enligt den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam steg med 12,6 procent i mars till 51,1 miljoner kronor. Detta samtidigt som den totala förmedlingen av reklam i alla medier sjönk med 2,1 procent. För årets första kvartal var tillväxten för radion 14,3 procent, medan den totala marknaden gick ned med 2,7 procent.

”Trots rekordlåga nivåer för flertalet kategorier finns det medier som går mot strömmen. Utomhus/trafikreklam och radio fortsätter att gå starkt. Dessa kategorier verkar plocka upp de pengar som TV tappar. I mars noterade utomhus/trafikreklam ett all-time-high med en ökning om 27,7 procent, och radio ökade med 12,6 procent. Sammantaget har de två kategorierna ökat med över 100 miljoner kronor i medieinvesteringar” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share