Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 50,1 miljoner kronor under april. Det är 43,4 procent mer än under den första pandemimånaden april 2020, men även mer än tidigare april-månader.
Totalt ökade mediebyråernas förmedling av reklam i alla medieslag med 33,7 procent, vilket innebär att radion har en bättre utveckling än marknaden i stort.
”Medieinvesteringarna ökade kraftigt i april jämfört med samma månad föregående år. Ökningen måste dock sättas i perspektiv: april 2020 var den första hela månaden under pandemin och medieköpen i april var de lägsta i Mediebyråbarometerns historia” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
”Radio gjorde en mycket stark månad även jämfört med tidigare år Det visar att efterfrågan för den kommersiella radion, trots sjunkande lyssnarsiffror, är hög” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.
Ackumulerat för årets första fyra månader har radioreklamen trots ökningen i april minskat med 4,8 procent.