Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 35,4 miljoner kronor under oktober. Det är 7,5 procent mer än under oktober förra året, enligt den senaste Mediebyråbarometern.
Radion ökar dock betydligt mindre än marknaden i stort, som steg med hela 26,4 procent. För året hittills har förmedlingen av radioreklam ökat med 11,2 procent mot 18,4 procent för hela marknaden.
Håkan Gustafsson, som är VD för mediebyrån Carat Norden, förklarar den relativt mindre framgången för radion med att radioreklamen inte drabbades lika hårt av förra årets lågkonjunktur.
”Tillbakagången för radio har i huvudsak två förklaringar. Radio var den kategori som relativt sett bäst klarade lågkonjunkturen förra året. En konsekvens blir därför att återhämtningen inte blir lika kraftig, räknat i procent. Samtidigt ser vi tydligt att den kommersiella radion nu börjar tappa till lyssnande via internet, som till exempel Spotify. Det gäller såväl andelen lyssnare, som andelen av reklampengarna” säger Håkan Gustafsson, som är VD för mediebyrån Carat Norden.
Sveriges Mediebyråer, som sammanställer Mediebyråbarometern, skriver i sitt pressmeddelande dessutom att lyssnandet på Sveriges Radios poddradioutbud har gynnats av en ökad popularitet för smarta mobiler.
Mediebyråbarometern finns i PDF-format här.