Radioreklamen ned och poddreklamen upp i oktober

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade i oktober med 21 procent till 78,6 miljoner kronor. Samtidigt steg förmedlingen av poddreklam med 19,7 procent till 12,4 miljoner, enligt den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Totalt minskade mediebyråernas reklamförmedling med 17,1 procent. I år var det en faktureringsdag mindre än i oktober 2023. Det gör enligt Sveriges Mediebyråers ordförande Benjamin Holmfred att resultatet påverkats med cirka 12-15 procent och att den verkliga nedgången därför egentligen är mellan 2 och 5 procent.

Totalsiffran för radioreklamen under årets första tio månader är 552,4 miljoner kronor, vilket innebär en uppgång med 11,5 procent. Poddreklamen har ökat med 66 procent till 84,6 miljoner under samma period. Både radio och podd har gått betydligt bättre än marknaden i stort, som har vuxit med 4,6 procent i år.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share