Radioreklamen ned 25 procent i september

Mediebyråernas förmedling av radioreklam gick ned med 25,2 procent i september, enligt den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Totalt minskade medieinvesteringarna via mediebyråerna med 28 procent under månaden. En del av minskningen beror dock på att september 2020 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2019.

”Det blev de breda massmedierna som föll mest i september. TV backade med 32,4 procent, utomhus/trafikreklam med 43,5, radio med 25,2 procent. Periodiseringen förklarar 15-20 procent av nedgånngen, resten av nedgången är i linje med den allmänna minskningen av medieköp till följd av coronapandemin. Tendensen att de breda mediekanalerna tappar snabbare än de mer riktade digitala håller i sig” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.

Förmedlingen av radioreklam har gått ned med totalt 13,8 procent under årets första nio månader. Det gör att radion har klarat sig bättre än medieinvesteringarna i stort, som har gått ned med 22,2 procent.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share