Efter ett positivt första halvår minskade mediebyråernas förmedling av radioreklam med 13 procent i augusti. Det visar Mediebyråbarometern, vars siffror publiceras av Dagens Media.
Totalt gick mediebyråernas förmedling av reklam ned med 22,7 procent i augusti. Radion har alltså klarat sig bättre än marknaden i stort.
”Medieinvesteringarna har nu backat nio av de senaste tio månaderna. Att augusti 2023 innehöll en faktureringsvecka mindre än samma månad 2022 påverkar resultatet cirka 12-15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om 10 procent jämfört med augusti 2022. Noteringen i augusti är alltså mycket svag” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråerna har förmedlat radioreklam för 403,4 miljoner under årets första åtta månader. Det är 1,7 procent mer än under motsvarande period 2022. Den totala marknaden har samtidigt krympt med 7,5 procent. Vid sidan av radion är det bara utomhus (+3,9) och onlinevideo (+1,2) som kan uppvisa positiva siffror.