Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade med 13,5 procent i juni, men minskade sedan med 48,4 procent i juli. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.
För årets första sju månader är minskningen för radioreklamen 12,3 procent. Bara sociala medier, som har minskat med 9,3 procent, har haft en mindre nedgång i år. Även onlinevideo (-12,7 procent) och sök (-13,8 procent) har en minskning på under 20 procent. TV har gått ned med 24,2 procent och sämst har det gått för bio (-67,2), kvällspressen (-50,3) och direktreklam (-40,5). Totalt har förmedlingen av reklam gått ned med 23,9 procent till en nivå som ligger på 2009 års nivåer.
”Medieinvesteringarna fortsätter att backa. Nedgången under sommaren är dock något mindre än under april och maj, då nedgången låg på 35-50 procent. Även om vi inte kan tala om någon återhämtning ännu kan vi i alla fall notera att nedgången är mindre än tidigare – trots att jämförelseperioden 2019 var stark. De närmaste månaderna kommer att visa huruvida marknaden är på väg mot en återhämtning” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mer:
Mediebyråbarometern