Radioreklamen minskar

irm20091Reklamradion har drabbats av den allmänna nedgången i reklam-marknaden. Men radion klarar sig bättre än reklammarknaden i stort.

Enligt IRM-s kvartals-rapport föll reklam-investeringarna med nästan 15 procent under första kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2008. Totalt satsades 6,6 miljarder kronor på reklam, vilket är en minskning med drygt en miljard.

Sämst går det för morgonpressen, kvällspressen och fackpressen. Radio, TV, gratistidningar, direktreklam och kataloger går också ned, men inte lika kraftigt. Därför ökar dessa medier sina marknadsandelar. Bäst klarar sig internet, adresserad direktreklam, mobilmarknadsföring och butiksreklam, men även de minskar något.

”Att nedgången är så kraftfull och slår mot de allra flesta medier är ovanligt. Man får gå tillbaka till 2001/2002 och svallvågorna efter IT-boomen för att finna motsvarande minskning av reklamintäkter” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Radion stod under första kvartalet för 2,1 procent av reklaminvesteringarna, vilket är samma siffra som för första kvartalet 2008.

IRM-s siffror visar på en bättre utveckling för radion än den statistik som presenterades av Sveriges Mediebyråer så sent som förra veckan. Enligt Mediebyråbarometern minskade den förmedlade radioreklamen med 19 procent under första kvartalet. Även i den undersökningen klarade sig dock radion bättre än de tryckta medierna.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share