Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 67,3 miljoner under april. Det är 3,9 procent mindre än under april förra året.
För årets första fyra månader ökade radioreklamen med 2,8 procent. I januari blev det ett minus på 23,1 procent, i februari upp 30,9 procent och i mars en ökning med 5,5 procent.
Totalt förmedlade mediebyråerna reklam för 1,607 miljarder under april. Det är den högsta noteringen hittills i Mediebyråbarometern för april månad och är 0,5 procent mer än förra året.
”April blev en rekordmånad för medieinvesteringarna. Aldrig tidigare har det investerats över 1,6 miljarder kronor i april och därmed blev april 2019 även den fjärde starkaste månaden någonsin – endast slagen av några starka höstmånader. Ökningen i april drevs främst av TV och utomhus/trafikreklam samt de digitala kanalerna online-video och sociala medier. Det är tydligt att medieinvesteringarna går på högvarv” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.
Januari-april ligger den totala reklamförmedlingen på samma nivå som 2018.
Mer:
Mediebyråbarometern