Radion klarar krisen bäst

Radion är det traditionella reklammedium som klarar den globala ekonomiska krisen bäst, enligt ny internationell statistik från Nielsens Global Adview Pulse.

Försäljningen av radioreklam gick ned med 2,5 procent under första kvartalet, skriver brittiska Media Week. I Europa minskade försäljningen med bara 0,1 procent, medan den gick ned med 8,2 procent i Nordamerika. I Asien blev det en ökning med 1,4 procent.

Nedgången var större för både TV (4,7 procent), dagstidningar (9,1 procent) och vecko- och månadstidningar (17,4 procent). Totalt sett minskade reklamförsäljningen i de traditionella medierna med 7,2 procent i världen.

Europa var den världsdel där reklammarknaden föll snabbast, med kraftiga förluster i Spanien, Irland, Italien och Storbritannien. Försäljningen i Kina fortsatte dock uppåt.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share