Radion förra årets största vinnare på reklammarknaden

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Radion var den största vinnaren på reklammarknaden förra året, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 649 miljoner kronor, vilket är 5,4 procent mer än under 2022. Samtidigt sjönk totalsiffran för mediebyråernas förmedling av all reklam.

”2023 blev ett svagt år för medieinvesteringarna som backade med totalt 5,4 procent. Den totala volymen medieinvesteringar, 13,7 miljarder, har bortsett från pandemiåret 2020 inte varit så lång sedan 2015” säger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Benjamin Holmfred.

”Sett till enskilda mediekategorier är radio den kategori som ökat mest under året, detta följt av online video och utomhus/trafikreklam. Den enskilt största kategorin, TV, tappade kraftigt under 2023. TV har haft stora utmaningar under året med svag konjunktur och minskat TV-tittande, vilket har lett till att annonsörer har flyttat pengar till andra kanaler” forsätter Benjamin Holmfred.

Under december ökade förmedlingen av radioreklam med 21,6 procent, vilket gjorde radion till den största vinnaren även under årets sista månad. Den totala förmedlingen av reklam ökade med 6,7 procent.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share