Radion en av sommarens vinnare på reklammarknaden

Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade med 5 procent i juni men ökade med 19 procent i juli. Det gör radion till en av sommarens vinnare på reklammarknaden.

Reklammarknaden gick totalt ned med 7,8 procent i juni och juli.

”Medieinvesteringarna backade något under juni och juli. Trots detta kan man inte definiera sommaren som svag. Detta då noteringen för juni och juli är den näst högsta någonsin – endast sommaren 2018 har varit starkare” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Radion och utomhus/trafikreklam hade höga försäljningsnivåer sommaren 2018 och var även de största vinnarna den här sommaren tillsammans med kategorierna bio och online video.

För de sju första månaderna 2019 har radions försäljning ökat med 3,5 procent sedan motsvarande månader 2018.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share