Radiomonitor: Radion viktigaste plattformen för musik

Grafik: Radiomonitor.

De största hitlåtarna har betydligt fler lyssningar via radion än via streamingtjänsterna. Det visar statistik från Radiomonitor.

I Europa genererar radiostationerna åtminstone fem gånger fler lyssningar än Spotify. I Nigeria är motsvarande siffra 48.

Som exempel nämner Radiomonitor Espresso med Sabrina Carpenter, som hade 1,6 miljarder lyssningar via Spotify i hela världen. Samma låt hördes mer än 1,3 miljarder gånger enbart av radiolyssnare i Storbritannien.

Den största låten på Spotify i Storbritannien förra året – Beautiful Things med Benson Boone – hade 120 miljoner lyssningar på Spotify och hördes 1,8 miljarder gånger via brittisk radio. Radiospelningarna genererade alltså 15 gånger fler lyssningar än Spotify.

Radiomonitor jämförde även en färsk radiolista från Storbritannien. Messy med Lola Young streamades under en vecka 3,6 miljoner gånger på Spotify men fick motsvarande 51,4 miljoner lyssningar via radiostationerna. Det ger en multipel på 14. Den genomsnittliga siffran för de 200 största Spotify-låtarna i Storbritannien är tio.

Samma tendens ses på alla de marknader där Radiomonitor tar fram statistik över radiospelningar.

Radiomonitor beräknar att radion genererar två eller tre gånger fler lyssningar i Europa än alla streamingtjänster totalt.

”Radion slår Spotify med god marginal i varje land när det gäller att leverera hitmusik. Ingen annan plattform är i närheten av den exponering som radion erbjuder” skriver Radiomonitor.

”En förstaplacering på en Radiomonitor-lista betyder att låten är den mest lyssnade låten, den största låten, på alla plattformar totalt” fortsätter Radiomonitor.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share