Radiolyssningen ned fem minuter, reklamradion förlorar räckvidd

Radiolyssnandet gick ned förra året, visar årssiffrorna från Kantar Sifos PPM-mätning. Lyssnartiden per person (inklusive de som inte lyssnar på radio) gick ned med fem minuter till 104 minuter, vilket motsvarar en nedgång med 3,7 procent. Det är dock bara en minut mindre än lyssnartiden 2017 och 2018.

Det är framförallt på morgonen och sen eftermiddag som lyssnandet har minskat. En förklaring kan vara att många har arbetat hemifrån sedan våren 2020 och att de därför inte lyssnar på radio under pendling till jobbet.

Den dagliga räckvidden för radion minskade från 70,2 till 68,5 procent – den lägsta nivån sedan Kantar Sifo började med sin PPM-mätning 2013. Sveriges Radios räckvidd steg med 0,7 procentenhet till 51,3 procent. Den kommersiella radion tappade hela 4,9 procentenheter till 33,7 procent. 2019 nådde reklamradion sin hittills högsta räckvidd, tack vare starten av fyra nya FM-nät hösten 2018.

Den stora vinnaren under året var P1, vars dagliga räckvidd ökade med 2,2 procentenheter till 16,4 procent. Det är den högsta siffran någonsin för P1 i PPM-mätningen. Fyra av de fem kommersiella kanalerna minskade. Mix Megapol föll till 12,0 (-2,1), Rix FM till 11,6 (-2,1), NRJ till 7,8 (-0,9) och Star FM till 5,6 (-1,6). Rockklassiker steg däremot med 0,3 till 4,2 procent. P3:s stora publikförluster under de tre föregående åren ser ut att ha bromsats och P3 gick ned bara en halv procentenhet till 8,1 procent. P4 minskade med 0,9 procentenhet till 36,3 och P2 låg kvar på 2 procent.

Sveriges Radios andel av lyssnandet steg med 2,5 procentenheter till 72,9 procent. Bauer Medias andel minskade 0,2 till 16,1 och NENT:s andel gick ned med 2,3 till 11,0 procent.

P4 är fortfarande kanalen med den mest trogna publiken. P4-lyssnarna använde kanalen i genomsnitt 139,4 minuter om dagen. Bland de kommersiella hade Mix Megapol längst lyssning (70,5 minuter), före Rockklassiker (57,3), Rix FM (55,8), NRJ (49,4) och Star FM (51).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share